کد مطلب:41720 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:134

شفاعت کبری











فرشته ای بر رسول خدا(ص) فرود آمد كه پیش از آن روز به زمین نیامده بود. این نخستین بار بود كه میكائیل فرشته مقرب الهی با پیامی (بس بزرگ) برای شخص رسول اكرم به زمین می آمد؛ پیام این بود:

محمد! اگر بخواهی همچون پادشاهان غرق در نعمت زندگی كنی، اینها كلیدهای گنجهای زمین است كه (هم اینك) تسلیم شماست. و كوهها در حالی كه به تلهایی از طلا و نقره تبدیل گشته اند در اختیار تو خواهد بود. (این را هم اضافه كنم كه) این انتخاب ذره ای از بهره و اندوخته ات در سرای دیگر نخواها كاست.پیامبر خدا(ص) اشاره ای به جبرئیل كه دوست و همراز وی در میان فرشتگان بود كردند، جبرئیل به آن حضرت فهماند كه در پاسخ میكائیل بهتر آن است كه تواضع و فروتنی كند. آنگاه رسول خدا(ص) در پاسخ میكائیل فرمود:

ترجیح می دهم چونان بنده ای متواضع زندگی كنم و یك روز طعام خورم و دو روز گرسنگی كشم تا به برادران خود از انبیای گذشته ملحق گردم.

خداوند هم با اعطای مقام شفاعت كبری و سقایت حوض كوثر از حضرتش د قدردانی كرد.

قال علی (ع):... انه هبط الیه ملك لم یهبط الی الارض قبله و هو میكائیل، فقاله: یا

[صفحه 187]

محمد! عش ملكا منعما و هذه مفاتیح خزائن الارض د معك و تسیر معك جبالها ذهبا و فضه لایقص لك فیما ادخر لك فی الاخره شی فاوما الی جبرئیل و كان خلیله من الملائكه فارشار الیه ان تواشع. فقال: بل اعیش نبیا عبدا آكل یوما و لا اكل یومین و الحق باخوانی من الانبیا من قبلی فزاده الله تعالی الكوثر و اعطاه الشفاعه....[1] .

[صفحه 188]



صفحه 187، 188.





    1. احتجاج، ص 220؛ بحار، ج 17، ص 277.